logo heemkundige kring
vorige
volgende

Publicaties

Onze "Heemkundige boekenkasten" steken barstensvol Diepenbeekse geschiedenis, spookverhalen, nostalgische foto's, prachtige pentekeningen...enz.
Ze wachten op U ! ! !

Beste Heemvriend,

Vermits jij het Alvermenneke leest, ben je geïnteresseerd in de lokale volksgeschiedenis en het verleden van ons dorp.
Ons Diepenbeek is de kleine woon-gemeenschap in deze grote boze wereld, waar wij ons thuis voelen en die de kern is van waaruit wij het leven tegemoet treden en waaruit wij afstammen.
Soms denken we met weemoed terug aan vroeger, aan onze voorouders, aan een tijd toen alles anders was.

Om van Heemkunde te houden moet je niet IN het verleden leven maar wel MET dat verleden. Je kunt de wortels van een boom niet afhakken want dan valt hij om en gaat hij dood.

Al meer dan 25 jaar is onze Heemkundige Kring bezig de geschiedenis van ons dorp in kaart te brengen en vast te leggen in boeken en in ons driemaandelijks tijdschrift "Het Alvermenneke".
Deze werken zijn nog praktisch allemaal beschikbaar en onze Kring wil die verkopen aan een zeer gunstige prijs, namelijk de prijs die we jaren terug vaststelden.
Een schat aan literatuur over ons dorp, door eigen mensen geschreven en die jaren opzoekingswerk
en inspanningen gevraagd hebben. Voor een rasechte Diepenbekenaar is het bijna een morele plicht deze werken in de boekenkast te hebben, er regelmatig in te grasduinen en door te geven aan de kinderen en kleinkinderen.
Zij zullen je daar later dankbaar om zijn.

Vind je dat de Diepenbeekse geschiedenis een levend onderdeel vormt van ons streekeigen erfgoed.
Luister je geboeid naar de trefzekere uitdrukkingen van onze rijke Diepenbeekse woordenschat en verhalen.
Deel je de zorg om het instandhouden en bevorderen van de geschiedenis van ons dorp, de verhalen en gebruiken van onze voorouders, dan kun je een steentje bijdragen aan onze vereniging door je boekenkast aan te vullen met de werken die je nog niet in je bezit hebt.

Hier vind je een volledige lijst van de boeken die uitgegeven werden met aanduiding welke nog in voorraad zijn, de prijs en hoe je moet bestellen. Met dank voor je medewerking.

terug naar begin vorige volgende

Bijgewerkt op:  29-07-2023