logo heemkundige kring
vorige
volgende

Thema 2014: "Op reis"

DE CAETSWIJERS: GIDSBEURT EN DOORLOPENDE PRESENTATIE.

Samen met een natuurgids van Limburgs Landschap vzw verken je het nieuwe natuurgebied Caetsweyers.
Dit anders ontoegankelijke gebied is een van de vele vijvercomplexen van De Wijers. In de toekomst zullen in dit gebieden natuurinrichtingswerken plaatsvinden.

De gids vertelt je meer over deze plannen en de natuurwaarden van het gebied.
Start om 14u, 14u30, 16u en 16u30.
Max. 25 à 30 personen per wandeling.
Duur +-1.5 uur en afstand 3 à 4 km.

Gelieve laarzen of wandelschoenen te dragen.

In het Woonzorgcentrum kan je via een doorlopende presentatie met foto's en kaarten meer ontdekken over het verleden, heden en toekomst van het natuurgebied de Caetswijers.

DIEPENBEEK, DE LANDCOMMANDERIJ ALDEN BIESEN EN DE DUITSE RIDDERORDE: TENTOONSTELLINGEN LEZING

Doorlopende tentoonstelling met:

- kaarten, tekeningen en foto's van eigendommen van Alden Biesen in Diepenbeek (1662-1795)
- plannen en foto's voor en na de verbouwing van de Royermolen op de Stiemerbeek
- versierde strooien banden waarvan de naam van de K.H. De Stroobanders is afgeleid
- cultusvoorwerpen van de carnavalsvereniging Orde van de Teutonische Ridders
Lezing over de 133 jaar durende eigendomsrelatie tussen de gemeente Diepenbeek en de landcommanderij Alden Biesen in Rijkhoven (Bilzen) en de sporen hiervan tot op vandaag.
Start om 15u, 16u, 17u.

Max. 30 personen per lezing Duur: 25min.

Thema 2013: "25 jaar Open Monumentendag Vlaanderen" ** Best of **

In 2003 was het honderdvijftig jaar geleden dat de Eerwaarde Zusters Ursulinen te Diepenbeek aankwamen.
Het was inderdaad op O. L. Vrouw Lichtmis van het Jaar 1853 dat de toenmalige E. H. Pastoor Claes met grote plechtigheid vier kloosterzusters ging afhalen en ze begeleidde naar het nieuwe huis " Maison Blanche" op de Varkensmarkt. Het behoorde toe aan de familie Schoof.
Het waren Mr. Jacqueline, overste, Zr. Marie-Jozef, Zr. Marie-Agnes en Zr. Walburgis.

Op 4 februari, slechts 2 dagen na hun aankomst, werd de dagschool geopend voor meisjes en het aantal schoolkinderen steeg weldra tot boven de 100, hetgeen voor die tijd een geweldige prestatie betekende.

Het voorlopig klooster werd geplaatst onder de bescherming van de H. Jozef. Na enige maanden werd in hun huis een kapel opgericht en gewijd op 25 oktober 1853 door de Z. E. Heer Deken Spaas van Hasselt.

Op 1 oktober 1854 werd de kostschool geopend, die later in het nieuwe klooster langs de Wijkstraat een zeer grote bloei zou kennen. In het internaat kwamen de leerlingen niet alleen uit eigen land maar ook uit naburige landen zoals Engeland, Ierland, Polen, Nederland, Duitsland en Frankrijk.

De bouwgrond langs de Wijkstraat werd aangekocht in 1855 en de eerste steen van het huidig klooster werd gelegd op 4 april 1855 door de heer burgemeester Palmers en het jaar daarop deden de zusters hun intrede in hun nieuwe klooster. Dit was het middengedeelte met boogvormige vensters.

Het oudste deel (1855-56) werd al vlug door Herman Jaminé uitgebreid, het poortgebouw is van 1871 en het hoofdgebouw met de neogotische kapel werd in 1888 gebouwd (architect: Mathieu Christiaens).

Als gevolg van de pedagogische activiteiten van de zusters werd er tot op de dag van vandaag continu gebouwd en verbouwd. Het complex als geheel is bijzonder waardevol.
Uiteindelijk zullen de gezamenlijke gebouwen zich uitstrekken over een lengte van ongeveer 200 m. langsheen de Wijkstraat.

Een organisatie van het bestuur van de cultuurraad i.s.m. de Heemkundige Kring, de zusters Ursulinen, toneelkring Klimop, Muziekacademie, Fotokring Diepenbeek, Yvonne Dewarier, Giedo Wysmans, Zangkoren St. Cecilia en Crescendo en de dienst cultuur.

Thema 2012: "Woord, Beeld en Muziek"

Op zondag 9 september was het weer Open Monumentendag.
De cultuurraad werkte samen met de Bib, de Heemkundige Kring en de dienst cultuur een programma uit rond het thema van dit jaar 'woord, beeld en muziek'.
Tussen 14u00 en 18u00 kon je op het Marktplein, aan de kiosk, in de kerk of de bibliotheek genieten van volgend programma.

Beeld

- Een begeleide wandeling rond de 'beelden' in het centrum. Gidsen:Lisette Vrancken, Georges Habex, Yvonne Dewarier en Willy Billen.
- Sint-Servaaskerk : Arie Vermin gaf informatie over de beelden, glasramen en schilderijen die je er ziet.

- Een deel van de markt wordt voor één namiddag omgetoverd in een kleine gezellige 'Montmartremarkt' met standhouders die eigen creaties rond het jaarthema te koop aanbieden.

- Bibliotheek : Tentoonstelling St.-Servaas: In 1978 ('Jaar van het dorp') werd een massaspel ter ere van St.-Servaas opgevoerd. De tekst geschreven door E.H. Market kon je inkijken in de bibliotheek,waar die dag eveneens uitvergrote foto's van dit massaspel te bezichtigen zijn.

Muziek

Sint-Servaaskerk : optreden van de Diepenbeekse tenor Robert Luts.
De Kiosk:concert door de jeugdafdeling van de Koninklijke Harmonie De Stroobanders
Marktplein: optreden van de coverband Invisable Hair

Woord

Bibliotheek : - Vertellingen door Armand Mesotten. 'De kiosk, de gildezaal, de fanfare,…. en het volksgebeuren'