logo heemkundige kring
vorige
volgende

Heemkundige Kring Diepenbeek

De Heemkundige kring werd op 20 oktober 1978 opgericht door Rene Vanaken en Hari Vandebroek.

Het doel van de Heemkundige Kring is het bestuderen van de plaats waar wij ons 'thuis' voelen, in al zijn aspecten; zowel in zijn huidige staat, zijn toekomstmogelijkheden als zijn verleden.
De voornaamste onderdelen die bestudeerd worden zijn: geschiedenis, demografie, familiekunde, aardrijkskunde, taalkunde (dialect), volkskunde en kunst.

Op 20 oktober 1978 kwamen enkele mensen samen in de woning van Hari Vandebroek. Op deze bijeenkomst was ook wijlen Arthur Wouters, gouwvoorzitter, aanwezig. Hij zette uiteen wat het betekende een heemkundige kring te vertegenwoordigen in een gemeente.

Met vereende krachten schoten de leden aan het werk.
Hun eerste doel was het samenstellen van een fotoalbum over Diepenbeek. Op een zeer geslaagde tentoonstelling in de gebouwen van de Provinciale School werd dit boek, "Diepenbeek toen...", te koop aangeboden. Meer dan 2.000 exemplaren werden verkocht. Dit gebeurde in 1979.

Het eerste tijdschrift "Het Alvermenneke" verscheen in 1980.
In dat jaar ook begon de werkgroep "opgravingen" te delven langs de Kruisveldstraat.
Een groot aantal enorme stenen werden gevonden. Was het een begraafplaats of een offerplaats?

In 1981 verscheen een tweede werk: "Diepenbeekse Sagen", geschreven door Jos Pieters. Dit boek werd voorgesteld op een avond "Griezelen bij kaarslicht". Op deze avond werden een drietal sagen voorgelezen, "Het spoek" werd voorgedragen en twee diamontages werden voorgesteld: "De Schoverik" en "De Weerwolf".

In 1982 verhuisde de Heemkundige Kring vanuit de Provinciale School naar hun nieuw lokaal in de kelders van het oud gemeentehuis. Ondertussen verhuisde de Kring naar de andere kant van de Dorpsstraat. Voor dit lokaal zijn we het gemeentebestuur erg dankbaar. Tenslotte is onze vaste stek het gewezen kasteel van Baron de Heusch geworden.

In 1983 bracht de Heemkundige Kring een nieuw boek uit: "Diepenbeekse Sagen II", geschreven door Jos Pieters. Bij de voorstelling van dit boek werden weer een reeks avonden "Griezelen bij kaarslicht" gegeven.
De film: "De witte juffrouw" van Rene Vanaken werd vertoond en vier sagen werden verteld in het dialect.

Ondertussen werden nog vele boeken uitgegeven (zie Boekenshop op onze website) en ver-telavonden georganiseerd, teveel om op te noemen.

De Heemkundige Kring hecht ook heel veel belang aan het promoten en in stand houden van het Diepenbeeks dialect en het bewaren van de vele Diepenbeekse volksverhalen.

terug naar begin vorige volgende

Bijgewerkt op:  03-01-2024